4 style komunikacji
4 style komunikacji

Cześć!

Czy wiesz jakie są cztery główne style w komunikacji interpersonalnej? Niezależnie od tego czy komunikujemy się przez telefon, face2face, Messenger czy maila zawsze reprezentujemy jeden ze styli komunikacji. Są to:
– styl pasywny
– styl agresywny
– styl pasywno-agresywny
– styl asertywny

4 style komunikacji

Styl pasywny przejawiamy bardzo często kiedy nie jesteśmy skłonni mówić o naszych uczuciach i potrzebach. Nie utrzymujemy też wtedy kontaktu wzrokowego i staramy się uniknąć jakiejkolwiek konfrontacji a więc łatwo godzimy się na propozycje czy stwierdzenia drugiej strony.

Styl agresywny to żądanie bez zrozumienia. Musi być tak jak my powiemy. Mówimy donośnym głosem i utrzymujemy stały kontakt wzrokowy. Obwiniamy, zastraszamy i krytykujemy dosłownie wszystko co się do nas powie.

Styl pasywno-agresywny to styl komunikacji który łatwo jest rozpoznać kiedy ktoś używa sarkazmu do wyrażania złości. Zachowujemy się wtedy dziwnie, nieswojo, robimy miny nieadekwatne do sytuacji. Używamy subtelnego lecz wyczuwalnego sabotaży w celu „wyrównania rachunków” np. zrobimy coś ale nie omieszkamy to w jakiś sarkastyczny sposób skomentować.

Styl asertywny to otwarte i szczere wyrażanie opinii, uczuć i potrzeb. Nie ma w nim miejsca na obrażanie i złość. Nasze ciało jest rozluźnione, ton głosu jasny i klarowny. Stoimy na straży swoich wartości i przekonań ale nie kosztem innych.

Zadanie 1 – dopasuj styl komunikacji do zdania

Teraz wiesz jakie są cztery style komunikacji interpersonalnej dlatego zapewne poradzisz sobie doskonale w moim zadaniu, które przed Tobą! Poniżej znajdziesz cztery zdania. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie w jakim stylu są to komunikaty.

Wyobraź sobie, że jest zima (swoją drogą przyda się trochę ochłody w te upalne dni), a Twój sąsiad poprosił Cię o pomoc w odpaleniu samochodu na kable. Nie ważne jeżeli nie potrafisz tego zrobić, wystarczy Twój samochód i odrobina czasu wolnego. Oto jaką odpowiedź usłyszał:

  1. Chyba Pan zwariował. Spieszę się do pracy. Na następny raz proszę schować auto do garażu to Panu akumulator nie padnie.
  2. Jasne, już podjeżdżam. Co prawda spieszę się bardzo do pracy ale sąsiada to zawsze muszę traktować priorytetowo.
  3. Chętnie bym pomógł ale niestety mam dzisiaj ważne spotkanie w pracy i nie mogę się spóźnić. Mam jednak nadzieję, że ktoś inny znajdzie chwilkę aby Panu pomóc.
  4. Dobrze już podjeżdżam. To żaden problem.

Zadanie 2 – rozpoznaj styl komunikacji u siebie

Czy łatwo było przyporządkować te zdania do odpowiednich stylów? Pewnie, że tak, a więc mam trudniejsze pytanie. Czy jesteś w stanie świadomie rozpoznać styl, w jakim Ty najczęściej się komunikujesz? Oczywiście nie jest tak, że każdy z nas ma jeden styl i zawsze go używa, absolutnie. Każdy z nas w różnych sytuacjach może przejawiać wszystkie wymienione. Zazwyczaj jednak jest tak, że w przypadku sytuacji nienacechowanych mocno emocjonalnie przejawiamy jeden główny styl komunikacji.

Warto też zauważyć, że niektóre z powyższych stylów mogą być zależne od kontekstu. Na przykład osoba, która identyfikuje swój styl jako agresywny, może nie być w stanie angażować się w pewne zachowania, jak np. utrzymywanie kontaktu wzrokowego, co nie oznacza, że jest pasywna.

Podsumowanie

Pamiętaj o 4 stylach komunikacji i o tym jaki wpływ ma ich dobór na Twoje relacje z innymi. Daj mi też koniecznie znać jak podobał Ci się ten wpis. Możesz mi napisać wiadomość na Instagramie lub zostaw komentarz pod postem o czterech stylach komunikacji. Będzie mi bardzo miło!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl