Cześć!
Czy wiesz jakie są cztery główne style w komunikacji interpersonalnej? Niezależnie od tego czy komunikujemy się przez telefon, face2face, Messenger czy maila zawsze reprezentujemy jeden ze styli komunikacji. Są to:
– styl pasywny
– styl agresywny
– styl pasywno-agresywny
– styl asertywny
4 style komunikacji
Styl pasywny przejawiamy bardzo często kiedy nie jesteśmy skłonni mówić o naszych uczuciach i potrzebach. Nie utrzymujemy też wtedy kontaktu wzrokowego i staramy się uniknąć jakiejkolwiek konfrontacji a więc łatwo godzimy się na propozycje czy stwierdzenia drugiej strony.
Styl agresywny to żądanie bez zrozumienia. Musi być tak jak my powiemy. Mówimy donośnym głosem i utrzymujemy stały kontakt wzrokowy. Obwiniamy, zastraszamy i krytykujemy dosłownie wszystko co się do nas powie.
Styl pasywno-agresywny to styl komunikacji który łatwo jest rozpoznać kiedy ktoś używa sarkazmu do wyrażania złości. Zachowujemy się wtedy dziwnie, nieswojo, robimy miny nieadekwatne do sytuacji. Używamy subtelnego lecz wyczuwalnego sabotaży w celu „wyrównania rachunków” np. zrobimy coś ale nie omieszkamy to w jakiś sarkastyczny sposób skomentować.
Styl asertywny to otwarte i szczere wyrażanie opinii, uczuć i potrzeb. Nie ma w nim miejsca na obrażanie i złość. Nasze ciało jest rozluźnione, ton głosu jasny i klarowny. Stoimy na straży swoich wartości i przekonań ale nie kosztem innych.
Zadanie 1 – dopasuj styl komunikacji do zdania
Teraz wiesz jakie są cztery style komunikacji interpersonalnej dlatego zapewne poradzisz sobie doskonale w moim zadaniu, które przed Tobą! Poniżej znajdziesz cztery zdania. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie w jakim stylu są to komunikaty.
Wyobraź sobie, że jest zima (swoją drogą przyda się trochę ochłody w te upalne dni), a Twój sąsiad poprosił Cię o pomoc w odpaleniu samochodu na kable. Nie ważne jeżeli nie potrafisz tego zrobić, wystarczy Twój samochód i odrobina czasu wolnego. Oto jaką odpowiedź usłyszał:
- Chyba Pan zwariował. Spieszę się do pracy. Na następny raz proszę schować auto do garażu to Panu akumulator nie padnie.
- Jasne, już podjeżdżam. Co prawda spieszę się bardzo do pracy ale sąsiada to zawsze muszę traktować priorytetowo.
- Chętnie bym pomógł ale niestety mam dzisiaj ważne spotkanie w pracy i nie mogę się spóźnić. Mam jednak nadzieję, że ktoś inny znajdzie chwilkę aby Panu pomóc.
- Dobrze już podjeżdżam. To żaden problem.
Zadanie 2 – rozpoznaj styl komunikacji u siebie
Czy łatwo było przyporządkować te zdania do odpowiednich stylów? Pewnie, że tak, a więc mam trudniejsze pytanie. Czy jesteś w stanie świadomie rozpoznać styl, w jakim Ty najczęściej się komunikujesz? Oczywiście nie jest tak, że każdy z nas ma jeden styl i zawsze go używa, absolutnie. Każdy z nas w różnych sytuacjach może przejawiać wszystkie wymienione. Zazwyczaj jednak jest tak, że w przypadku sytuacji nienacechowanych mocno emocjonalnie przejawiamy jeden główny styl komunikacji.
Warto też zauważyć, że niektóre z powyższych stylów mogą być zależne od kontekstu. Na przykład osoba, która identyfikuje swój styl jako agresywny, może nie być w stanie angażować się w pewne zachowania, jak np. utrzymywanie kontaktu wzrokowego, co nie oznacza, że jest pasywna.
Podsumowanie
Pamiętaj o 4 stylach komunikacji i o tym jaki wpływ ma ich dobór na Twoje relacje z innymi. Daj mi też koniecznie znać jak podobał Ci się ten wpis. Możesz mi napisać wiadomość na Instagramie lub zostaw komentarz pod postem o czterech stylach komunikacji. Będzie mi bardzo miło!