Komunikacja w świecie digitalowym
Komunikacja w świecie digitalowym

 

Dlaczego relacje są takie ważne? Chyba nie muszę nikogo przekonywać że relacje z innymi są kluczem do sukcesu. Jednak tak jak w biznesie tak i w każdej innej dziedzinie życia relacje są równie ważne bo jak to sformułował Micheal Cordy w książce Kod Lucyfera … „jesteśmy sumą relacji z innymi”. A więc to relacje nas określają.

Mamy dziesiątki jak nie setki rodzajów relacji ale w obecnym świecie dla większości z nas można wyróżnić 5 podstawowych. Przeciętny człowiek ma do czynienia przynajmniej z 4 z nich. Są to:

Relacje rodzinne, przyjacielskie, miłosne, zawodowe i tutaj mam  pytanie do Państwa. Jakie są te ostatnie? Wirtualne w których skład mogą wchodzić te pozostałe ale nie muszą i mogą być zupełnie oddzielną grupą relacji w naszym życiu.

Jak się okazuje to rozmowa jest kluczem to sukcesu, a większość społeczeństwa nie potrafi rozmawiać. Pytając ludzi o to jakie są dla nich 3 najważniejsze rzeczy w rozmowie większość wymieni: szczerość, brak obrażania i nie doprowadzenie do kłótni. Niektóre się jednak mogą się czasem wykluczać np. szczerość z niedoprowadzeniem do kłótni. I na tym kończy się wiedza większości z nas o konstruktywnej rozmowie.

Mowa jest źródłem nieporozumień. Napisał w Małym Księciu Antoine de Saint-Exupéry. Ale czy tylko mowa jest źródłem nieporozumień? Oczywiście, że nie. Powiedziałbym nawet że 20% nieporozumień tworzy się podczas rozmowy ale to tylko moje przemyślenia.

Słuchanie jest dużo ważniejsze i trudniejsze od mówienia. Słuchanie to umiejętność, której jednak można się nauczyć i rozwijać. Szczególnie słuchanie w świecie digitalowym może być dla wielu przeszkodą nie do przeskoczenia.

Ile zapamiętujemy słuchając i dlaczego tak mało?

Przed nami ćwiczenia aby nauczyć się lepiej słuchać. Przed tym jednak chciałbym pokazać bardzo interesujące statystyki. Opublikowane w 1954 przez Nicholsa i Lewisa wyniki badań pokazały że człowiek zapamiętuje około 25% informacji które do niego trafiają.  30 lat później było to 20% a teraz jest to około 10%. Dlaczego tak mało? Po pierwsze ilość informacji przekazywanym nam obecnie jest przeogromna i nasze głowy mówiąc kolokwialnie są śmietnikami niepotrzebnych informacji. Po drugie jakość i złożoność informacji w naszych czasach jest na dużo wyższym poziomie niż wcześniej. I choć zasoby mózgu są jeszcze niezbadane to moim zdaniem nie powinniśmy „tracić neuronów” na niepotrzebne rzeczy.

Przejdźmy teraz do obiecanych pięciu ćwiczeń dla lepszego słuchania. Owe 5 ćwiczeń skonstruował i opisał Julian Treasurea. Jest to człowiek który dźwiękiem, słuchem i samym słuchaniem zajmuje się zawodowo i nawet poczynił na ten temat książkę. Ostrzegam niektóre z nich mogą się wydawać śmieszne.

Ćwiczenie 1 – Cisza

Bardzo proste ćwiczenie musi jednak być realizowane codziennie. Chodzi o to aby przez 5 minut dziennie się wyciszyć. Odciąć od jakichkolwiek dźwięków. Można pójść do piwnicy albo w inne ustronne miejsce i posiedzieć tam chwilę.

Ćwiczenie 2 – Mikser

Kolejne proste ćwiczenie. Chodzi o postaranie się o to aby wyodrębnić dźwięki w kiedy jest ich bardzo dużo. Można to robić np. słuchając muzyki i starać się rozpoznać jak największą ilość instrumentów.

Ćwiczenie 3 – Ukryty chór

Ćwiczenie to polega na nadawaniu nieoczywistych funkcji zwyczajnym dźwiękom. Np. kiedy słyszymy dźwięk dudniącej pralki możemy wyobrazić sobie że jest wygrywa ona rytm walca.

Ćwiczenie 4 – Perspektywa słuchania

To ćwiczenie praktykujemy podczas rozmowy. Zmieniamy perspektywę tego co usłyszeliśmy niejako na siłę. Np. kiedy ktoś mówi nam o drogich butach a my wyobrażamy sobie buty za 1000 zł na siłę zmieniamy kształt tej informacji na buty za 50 zł. W ten sposób uczymy się doszukiwać filtrów poznawczych w zwyczajnych rozmowach, co może przynieść nam duże korzyści w postaci lepszego porozumiewania się szczególnie z obcymi dla nas osobami.

Ćwiczenie 5 – RASA

Prosty akronim do zapamiętania i 4 zasady konstruktywnej rozmowy.

R od recive czyli odbieranie informacji ale również poświęcanie uwagi.
A od appreciate, krótkimi wiadomościami typu „aha” „mmm” „a to ciekawe”
S od summarize, podsumowujemy czyli po skończeniu przekazania wiadomości jeszcze raz w skrócie ją podsumowujemy

A od ask czyli zadawanie pytań, pogłębienie tematu.

Złote myśli Larry’ego Kinga – “Codziennie rano powtarzam sobie: żadna z rzeczy, które dzisiaj powiem, niczego mnie nie nauczy. Jeśli zatem chcę dowiedzieć się czegoś nowego, to muszę słuchać.”

Kilka faktów o komunikacji

  1. Przeciętny Europejczyk XXI w. komunikuje się 6x więcej i 10x częściej niż przeciętny mieszkaniec Europy XX w. W ramach ciekawostki powiem że ilość informacji z gazety z 1980 roku jest taka sama jaką obecnie przyswajamy w 30-40 minut.
  2. Mowa odpowiada za przekazywanie 7-10% komunikaty, ton głosu aż za 37-40%, a mowa ciała za ponad 50%
  3. Kobiety wcale nie mówią więcej od mężczyzn. A przynajmniej nie w takim stopniu jak twierdzą słynne na cały świat badania o których słyszał już każdy. Wg nich kobiety wypowiadają od 7 do 13 tysięcy słów więcej od mężczyzn każdego dnia. W rzeczywistości te liczby są bardzo zbliżone i różnią się maksymalnie o 1000 – 1500 słów. Co nie jest aż tak dużą ilością.
  4. 95% osób przed 30 rokiem życia używa w swojej codziennej komunikacji obrazków zamiast tekstu. A jeżeli mamy tu ludzi zajmujących się sprzedażą produktów to dodam że video przyciąga jeszcze większą ilość osób. 93% konsumentów twierdzi że ogląda lub ma zamiar oglądać filmy z produktami które chcą zakupić. Oczywiście nie mówimy o produktach pierwszej potrzeby.

3 złote rady Helen Morris-Brown

Helen Morris-Brown jest jedną z najbardziej uznanych i cenionych psychologów biznesu. Oto trzy rady jak dobrze komunikować się w świecie digitalowym.

  1. Rób to co mówisz. Nie obiecuj złotych gór. Jeżeli jesteś prawnikiem to nie pisze na swojej stronie że wygrasz każdą sprawę. Jeżeli jesteś sprzedawcą gadżetów z Chin to nie obiecuj że będą służyć przez 10 lat itd.
  2. Nie bój się szczerze komplementować. Ludzie uwielbiają komplementy. W tym przypadku chodzi również o podziękowania względem np. ludzi wystawiających opinie. Uznają wtedy, że liczysz się z ich zdaniem i jest ono dla Ciebie ważne – dotyczy to także komentarzy pod zdjęciami.
  3. Traktuj każdą rozmowę online jakby miała miejsce na żywo. Nie każ ludziom czekać. W świecie online liczy się szybka reakcja. Jeżeli mówimy o rozmowach prywatnych to nie pisz czegoś czego nie powiedziałbyś face2face.

Zasada 4 – najważniejsza

Koniecznie zajrzyj na naszego Instagrama!

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl