Dlaczego relacje są takie ważne? Chyba nie muszę nikogo przekonywać że relacje z innymi są kluczem do sukcesu. Jednak tak jak w biznesie tak i w każdej innej dziedzinie życia relacje są równie ważne bo jak to sformułował Micheal Cordy w książce Kod Lucyfera … „jesteśmy sumą relacji z innymi”. A więc to relacje nas określają.
Mamy dziesiątki jak nie setki rodzajów relacji ale w obecnym świecie dla większości z nas można wyróżnić 5 podstawowych. Przeciętny człowiek ma do czynienia przynajmniej z 4 z nich. Są to:
Relacje rodzinne, przyjacielskie, miłosne, zawodowe i tutaj mam pytanie do Państwa. Jakie są te ostatnie? Wirtualne w których skład mogą wchodzić te pozostałe ale nie muszą i mogą być zupełnie oddzielną grupą relacji w naszym życiu.
Jak się okazuje to rozmowa jest kluczem to sukcesu, a większość społeczeństwa nie potrafi rozmawiać. Pytając ludzi o to jakie są dla nich 3 najważniejsze rzeczy w rozmowie większość wymieni: szczerość, brak obrażania i nie doprowadzenie do kłótni. Niektóre się jednak mogą się czasem wykluczać np. szczerość z niedoprowadzeniem do kłótni. I na tym kończy się wiedza większości z nas o konstruktywnej rozmowie.
Mowa jest źródłem nieporozumień. Napisał w Małym Księciu Antoine de Saint-Exupéry. Ale czy tylko mowa jest źródłem nieporozumień? Oczywiście, że nie. Powiedziałbym nawet że 20% nieporozumień tworzy się podczas rozmowy ale to tylko moje przemyślenia.
Słuchanie jest dużo ważniejsze i trudniejsze od mówienia. Słuchanie to umiejętność, której jednak można się nauczyć i rozwijać. Szczególnie słuchanie w świecie digitalowym może być dla wielu przeszkodą nie do przeskoczenia.
Przed nami ćwiczenia aby nauczyć się lepiej słuchać. Przed tym jednak chciałbym pokazać bardzo interesujące statystyki. Opublikowane w 1954 przez Nicholsa i Lewisa wyniki badań pokazały że człowiek zapamiętuje około 25% informacji które do niego trafiają. 30 lat później było to 20% a teraz jest to około 10%. Dlaczego tak mało? Po pierwsze ilość informacji przekazywanym nam obecnie jest przeogromna i nasze głowy mówiąc kolokwialnie są śmietnikami niepotrzebnych informacji. Po drugie jakość i złożoność informacji w naszych czasach jest na dużo wyższym poziomie niż wcześniej. I choć zasoby mózgu są jeszcze niezbadane to moim zdaniem nie powinniśmy „tracić neuronów” na niepotrzebne rzeczy.
Przejdźmy teraz do obiecanych pięciu ćwiczeń dla lepszego słuchania. Owe 5 ćwiczeń skonstruował i opisał Julian Treasurea. Jest to człowiek który dźwiękiem, słuchem i samym słuchaniem zajmuje się zawodowo i nawet poczynił na ten temat książkę. Ostrzegam niektóre z nich mogą się wydawać śmieszne.
Bardzo proste ćwiczenie musi jednak być realizowane codziennie. Chodzi o to aby przez 5 minut dziennie się wyciszyć. Odciąć od jakichkolwiek dźwięków. Można pójść do piwnicy albo w inne ustronne miejsce i posiedzieć tam chwilę.
Kolejne proste ćwiczenie. Chodzi o postaranie się o to aby wyodrębnić dźwięki w kiedy jest ich bardzo dużo. Można to robić np. słuchając muzyki i starać się rozpoznać jak największą ilość instrumentów.
Ćwiczenie to polega na nadawaniu nieoczywistych funkcji zwyczajnym dźwiękom. Np. kiedy słyszymy dźwięk dudniącej pralki możemy wyobrazić sobie że jest wygrywa ona rytm walca.
To ćwiczenie praktykujemy podczas rozmowy. Zmieniamy perspektywę tego co usłyszeliśmy niejako na siłę. Np. kiedy ktoś mówi nam o drogich butach a my wyobrażamy sobie buty za 1000 zł na siłę zmieniamy kształt tej informacji na buty za 50 zł. W ten sposób uczymy się doszukiwać filtrów poznawczych w zwyczajnych rozmowach, co może przynieść nam duże korzyści w postaci lepszego porozumiewania się szczególnie z obcymi dla nas osobami.
Prosty akronim do zapamiętania i 4 zasady konstruktywnej rozmowy.
R od recive czyli odbieranie informacji ale również poświęcanie uwagi.
A od appreciate, krótkimi wiadomościami typu „aha” „mmm” „a to ciekawe”
S od summarize, podsumowujemy czyli po skończeniu przekazania wiadomości jeszcze raz w skrócie ją podsumowujemy
A od ask czyli zadawanie pytań, pogłębienie tematu.
Złote myśli Larry’ego Kinga – “Codziennie rano powtarzam sobie: żadna z rzeczy, które dzisiaj powiem, niczego mnie nie nauczy. Jeśli zatem chcę dowiedzieć się czegoś nowego, to muszę słuchać.”
Helen Morris-Brown jest jedną z najbardziej uznanych i cenionych psychologów biznesu. Oto trzy rady jak dobrze komunikować się w świecie digitalowym.
Koniecznie zajrzyj na naszego Instagrama!
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |